Elektromobilitás - Környezetvédelem és takarékosság
Az elektromobilitás egyre jobban beépül a köztudatba. Ez nem csak annak köszönhető, hogy egyre több autógyártó népszerűsíti legújabb elektromos járműveinek előnyeit a rádióban, televízióban vagy hirdetőtáblákon. Nem, hiszen a közúti forgalomban is egyre több az elektromos jármű.
Az elektromos autók nem csak a magánszemélyek számára érdekesek. Egyre több cég vásárol elektromos járműveket a flottájába. Ennek megvan az oka. Az állami támogatásokkal ugyanis sokat spórolhat a járművek és töltőállomások vásárlásán. Az okos flottakezelők azonban mindig szemmel tartják járműveik karbantartási költségeit is. Ezen a ponton az elektromos autók egyenesen verhetetlenek. Örömmel adunk további érdekes információkat az elektromobilitás témakörében.
Miért az elektromobilitás a jövő?
Sokan még mindig idegenkednek az elektromos meghajtású járművektől. Egyszerűen el sem tudják képzelni az autót nagy teljesítményű belsőégésű motor nélkül. Viszont a belsőégésű motor napjai meg vannak számolva. Ennek több oka van:
Korlátozott fosszilis üzemanyagok
Még ha a szakértők véleménye nem is egyezik az időzítésben, a fosszilis üzemanyagok készletei végesek, és a közeljövőben biztosan kimerülnek.
Ugyan az ipari országok fogyasztása csökken, de a feltörekvő országokban egyre nagyobb a kereslet a kőolaj iránt, ami azt jelenti, hogy a globális fogyasztás folyamatosan növekszik.
Az elektromos meghajtások technológiai fejlődése
Az elektromos motorok technikai fejlesztése és a hozzájuk tartozó vezérlők óriási fejlesztési lépéseket tettek az elmúlt években.
Az új nagy teljesítményű lítium akkukal az elektromos járművek rendkívül erősek és a gyakolatnak megfelelő hatótávolsággal rendelkeznek.
Elektromos vagy belsőégésű - két meghajtási koncepció összehasonlítása
Új jármű vásárlásakor felmerül a kérdés, hogy belsőégésű motorral vagy elektromos meghajtással rendelkező jármű legyen-e. Ezért néztük meg közelebbről a két meghajtási koncepció legfontosabb pontjait.
Belsőégésű motor |
Elektromotor |
|
Környezetterhelés | A kipufogógáz-tisztítás ellenére jelentős környezetszennyezés a szén-dioxid, a finom por és a nitrogén-oxidok miatt. | Klímasemleges működés, ha a villamos energia megújuló forrásokból származik. Az akku előállítása sok energiát igényel, ami rontja a CO2-egyensúlyt. |
Komplexitás | Egy modern és összetett belsőégésű motor körülbelül 2500 alkatrészt tartalmaz, ezért ennek megfelelően érzékeny. | Mindössze kb. 250 alkatrész. Kuplungra és kipufogóra nincs szükség. |
Teljesítményfejlesztés | Maximális teljesítmény egy meghatározott fordulatszámon. Váltó szükséges. |
Rendkívüli nyomaték már közvetlenül az indítást követően. Csak egy egyszerű redukciós fogaskerék kell. |
Karbantartás | Az olaj, az olajszűrő, a gyújtógyertyák, az üzemanyagszűrő vagy a fogasszíj ill. a vezérműlánc rendszeres cseréje. Szükség esetén kuplung, részecskeszűrő vagy kipufogórendszer cseréje. |
A hajtáslánc általában teljesen karbantartásmentes. |
Klimatizálás | A hűtőkompresszor működése magasabb üzemanyag-fogyasztást eredményez. A fűtés a motorból származó hulladék. |
A hűtés és a fűtés elektromosan történik, ami a maximális hatótávolság csökkenéséhez vezet. |
Elektromos járművek helyes töltése
A legfájóbb téma a töltés. Ezt az okot adják meg a leggyakrabban, amikor az embereket megkérdezik, miért nem váltottak még elektromos autóra. A töltés időközben gyorsabban és egszerűbben is megoldható. Az elektromos járművek töltésének is sokféle módja van. És ami a legjobb: nem kell a töltés helyszínén speciális töltőberendezésnek lennie. Elviekben elegendő a hálózati csatlakozóaljzat által biztosított áram. Viszont ez kényelmesebben és gyorsabban is történhet:
Töltés egy hálózati csatlakozóaljzatról
A töltés lehetőség egyszerű és lehetővé teszi az elektromos járművek töltését egy hagyományos földelt dugaszolóaljzatról ill. CEE dugaszolóaljzatról.
Ahhoz, hogy a hálózati csatlakozóaljzatot ne terhelje túl a jármű energiaigénye, a kábelbe egy vezérlődoboz (ICCB In Cable Control Box) van integrálva. Attól függően, hogy melyik hálózati csatlakozó áll rendelkezésre, a töltés nagyon sokáig eltarthat.
Töltés egy fali dobozról
A fali doboz állandóan csatlakoztatva van az elektromos hálózathoz, és akár 22 kW töltési teljesítményt biztosít a tápvezetékek elvezetésétől függően.
Ez jelentősen csökkenti a töltési időt, és a jármű gyorsan újra használatra kész. Miután csatlakoztatjuk a fali doboz kábelét a járműhöz, a járműben lévő töltő érzékeli, hogy milyen erősen terhelhető a hálózati csatlakozó.
Töltés nyilvános töltőállomásokról
A nyilvános töltőállomások rendszerint egy szabvány „Typ 2“– dugóval rendelkeznek. Emiatt olyan töltőkábelt kell szállítani a járműben, amely egyrészt illeszkedik a járműhöz való csatlakozáshoz, másrészt Typ 2 típusú csatlakozóval rendelkezik.
Mindössze az egyenáramal töltő gyorstöltő állomásokhoz szükséges CCS- vagy CHAdeMOd dugójú kábel.
A különböző töltési lehetőségek előnyei és hátányai
A legtöbb elektromos autó vezető saját töltőállomást vagy fali dobozt használ otthoni parkolójában. A járműben megfelelő töltőkábeleket is magánál tart, hogy soha ne maradjon üres akkuval, még előre nem látható helyzetekben sem.
Előny |
Hátrány |
|
Hálózati csatlakozóaljzat | Bármilyen elektromos csatlakozóról tölthető. Független a nyilvános töltőállomásoktól. |
Használható az ICCB-vel ellátott töltőkábel. A töltés viszont nagyon sokáig tarthat. |
Fali doboz | Töltés az otthoni garázsban. A töltés gyors. |
A fali doboznak saját kábelre van szüksége. A telepítést egy szakembernek kell elvégeznie. |
Nyilvános töltőállomások | Meghosszabbítja a jármű hatótávolságát. A töltés gyors. Részben ingyenes töltés lehetséges. |
Bármilyen töltőkábel használható. A jármű töltés közben nyilvános helyen áll. |
Milyen hosszú egy elektromos autó töltési ideje?
Az, hogy mennyi ideig tart egy elektromos autó teljes feltöltése, különböző tényezőktől függ. Először is az akku töltési állapota döntő. Ha az akku csak részben lemerült, az újratöltés sokkal gyorsabban történik, mint ha a járműakku teljesen lemerült volna.
Ezután a töltőáramforrás teljesítménye is döntő szerepet játszik. Tudni kell, hogy a jármű akkuja gyakran nagyobb mennyiségű energiát képes elnyelni, mint amennyit az áramforrás leadni képes.
Ezért a fali dobozok vagy a kábelvezérlők közlik a járművekben lévő töltővel, hogy mennyire lehet leterhelni a töltőcsatlakozót.
Ha a csatlakozó teljesítménye korlátozott, a töltési idő hosszabb. Vegyünk példaként egy középkategóriás járművet, például a Volkswagen ID.3 modelljét, amelynek akkumulátor kapacitása 58 kWh (kilowattóra). A töltési idő a következő:
- Egy 3,68 kW-os hálózati csatlakozóról a töltés kb. 15,8 órát vesz igénybe.
- Egy 7,4 kW-os töltőállomásról a töltés kb. 7,8 órát vesz igénybe.
- Egy 11 kW-os töltőállomásról a töltés kb. 5,3 órát vesz igénybe.
- Egy 22 kW-os töltőállomásról a töltés kb. 2,6 órát vesz igénybe.